20 sep. 2010

Pappas skagenröra


Min far säger att det är några saker man bara måste kunnna göra för att klara sig igenom livet. Det ena är bearnaisesås och det andra är skagenröra. Och han står fast vid sina ord. Ord som han gärna delar med sig av. Jag har märkt en viss tendens till mansgrisighet i min far, men bara lite lagom sådär så att jag förlåter honom. Han är ändå den enda killen i en familj på mor, dotter, dotter, katt, katt och hund. Just det, det var även ett ilsket sto med i bilden där ett tag. Hur som helst, med så många honor omkring sig vänder han sig till sina medmän för lite gammalt hederligt "man-to-man talk"... Mano e mano! Typ den tvåfaldigt kastrerade hunden Oliver och framförallt, den nuvarande pojkvännen. ”Du kan få köra min bil” ”Du kan få köra min båt” och, här kommer den…. ”Kan du göra skagenröra? Det är två saker man måste kunna för att klara sig igenom livet…” Haha, min pappa är bäst!!!  Hans skagenröra går inte av för hackor den heller.

PAPPAS SKAGENRÖRA:
majonäs
crème fraiche
citronsaft
mycket hackad rödlök (låt ligga och dra i majonäsen en stund)
handskalade räkor (rör försiktigt ned med hjälp av en sked)
mycket dill

”Ska helst serveras på ett gott surdegsbröd” var strikta direktiv ifrån kocken! Och om jag får gissa, även med en kall öl eller glas vitt. Så, det får bli den faktiskt enkla mådagsmiddagen hemma i mitt kök ikväll . Behöver ju inte vara mycket mer än så. Det kanske ändå bara är två saker man måste kunna för att klara sig igenom livet trots allt…


Nu är det även så att det finns en tredje sak man behöver kunna. Det är numret till Lisa Elmqvist.... ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar